Vestby – Tønsberg – Bergen #Norge

31.07.2018

Da var ferien kommet til Norge. Vi forlot Havsbadet og målet for reisen nå var litt Harry handle og så Vestby. I Vestby bor vår niese og hennes familie. Kun Målfrid som var hjemme denne gangen. Mann og barn var på besøk i Nordmøre hos bestemor, eller vår tante Anita 😉

Da vi kom fram fikk vi koden til døren og ble motsatt som helter av de to hundene Molly og Dotts. Verdens skjønneste to hunder som hjemme, de er glade og kosete og når de er på jakt, er ordentlige jaktmaskiner og skikkelig flinke. Vi lagde middag og snart kom Målfrid hjem også, Et hjertelig møte det også 😉

01.08.2018

Hadde sovet som en stein denne natten. Nica og jeg gikk morgentur og det var varmt og godt i været også her. De bygger den flotte skolen her. Jeg tenker at det er store forskjeller her i landet. På Østlandet har de flotte veier (som man selvfølgelig kan argumentere med at det er fordi det er lettere uten så mye fjell også videre), Men en ting jeg ser som jeg ikke umiddelbart klarer å finne argumenter for er: Når skolene blir for liten, brygger de faktisk ny skole. De setter også opp brakker, men de er til de som skal jobbe med å få skolen ferdig, ikke til elevene, slik de gjør der vi kommer fra. Det heter midlertidige løsninger, men de forblir ganske så permanente……. Jaja bare en liten refleksjon…….

Denne dagen gikk med til mange maskiner med klesvask, hadde utsatt dette først i Danmark og så i Sverige, så NÅ var det noen maskiner som måtte vaskes. Fint vær i dag også, så etter at dagen var omme var alle maskiner både vasket, hengt og, brettet og lagt på plass. Satt i solen og leste mellom hver vask. Benedicte og Jo hadde fått seg en ny duppedings de lekte litt med.

02.08.2018

Vi reiste videre etter frokost. Mål nå Tønsberg. Campe i hagen til et vennepar og så skal vi se på speed-båtrace i helgen. Vi tok fergen fra Moss til Horten, og var innom Verdens Ende.

Vi kom fram til Hilde og Ernst før de var kommet fra jobb. Rygget oss inn på gårdstunet og var litt usikker på om vi var på rett plass. De har nettopp flyttet og ikke alle husene hadde fått nummer enda. Da vi hadde fått hotellet på lusket vi oss ut for å lese på postkassen. Phu…. heldigvis rett hus. Og det stilige huset da. Helt nytt og flott. De hadde også litt mer besøk. Vi koste oss med kake og prat til langt på kveld. I alle fall for de to som skulle på jobb. Jeg trodde jo det var fredag da vi kom, så jeg har nok hatt ferie lenge nok etter hvert 😉

03.08.2018

Våknet i åttetiden, alle andre sov. Til og med Nica nektet å stå opp 😉 Vi skal inn til sentrum i dag (ca 6 km fra her vi står). Jeg har ikke vært i Tønsberg siden jeg var barn og Jo har ikke vært her på lenge, så vi gleder oss til å utforske byen.

Traff Jo sin komis, Truls og fikk personlig guide i sentrum av Tønsberg i dag. Truls og Jo har ikke sett hverandre på veldig lenge så det var nok mye mimring der i gården ja. En koselig by må jeg si.

04.08.2018

I dag skal vi se på VM i speedbåt kjøring inne i sentrum. Det blir spennende. Ernst lekte taxi og kjørte flere ganger til sentrum så ingen måtte ta bussen. Veldig snilt gjort av ham da. Det var mange folk i byen, men vi fant oss en fin plass på broen og hadde god utsikt. Det ble fort veldig varmt å stå der, så vi tok med oss Nica og gikk litt opp i byen, spiste is og koste oss. Etter en stund gikk vi til Slottsfjellet, en liten ås på 63 moh.. Her finner man ruinene av en kirke og Tønsberghus festning fra middelalderen.Til 1000-års-jubileet i 1888 ble også Slottfjellstårnet bygget. Fantastisk fin utsikt over byen her oven i fra. VM i speed båtkjøring ble også veldig flott å se på herfra.

05.08.2018

Startet dagen med tur sammen med Nica, som alltid. Hyggelig det, får liksom våknet. Etterpå var det felles frokost inne hos Hilde og Ernst. Det var også veldig hyggelig. Vi reiste videre rett etter frokost. Vi måtte jo begynne på veien hjem igjen. Vi kjørte til Risør, en særdeles koselig liten by.

Det hadde vært trebåtfestival dagene før vi kom og jeg mistenker at det var derfor det var mange flotte gamle båter som lå igjen i havnen enda. Ingen av oss hadde vært her før. Det var deilig å kjenne på den fine stemningen som var her;-) En by verd å besøke.

Selve bobilparkeringen lå ikke noe fint til, så det var ikke spesielt fristende å være over til dagen etter. Den var nok sikkert helt ok, men ikke noe av stemningen vi hadde hatt da vi gikk nede på kaien og mellom alle de små hvite husene, men flotte blomster, hang med ned der. Vi reiste derfor videre. Ut fra Risør ble det kjempekø, så vi stakk nedom Tvedestrand. Ikke like koselig som Risør nei. Vi laget oss lunch og Pappa fikk seg en tur over haugen også.

Før vi fortsatte hadde vi et lite “familieråd”. Hvor lang tid ville vi egentlig bruke hjem, nå som vi hadde endret de opprinnelige planene. Greien ble: Pappa bestemmer hvor langt og vi stopper før det om noen andre vil det. Benedicte benket seg med film i baksete, jeg med kamera i framsete og alle var fornøyde og turen gikk videre. Pappa sin powernap hjalp visst veldig for etter at vi hadde vært nedom Sandefjord, gikk det fort avsted og plutselig var vi på fergen fra Stavanger. På andre siden kjørte vi til den fine rasteplassen i Sveio kommune og stod der over natten.

06.08.2018

Vi reiste fra rasteplassen i halv ti tiden. herfra ble det strake veien hjem. Benedicte hadde allerede avtalt å møte an av bestevennene sine , så nå var vi på gang. Fire uker på veien tilsa egentlig at vi burde funnet fram ljåen for å klippe plenen men på grunn av lite regn også i Bergen var den nesten ikke vokst. En fantastisk tur har vi hatt, men likevel alltid godt å komme hjem igjen også. Bilen ble tømt, vaskekjelleren vokste. Alt som normalt. Også denne gangen gleder vi oss til neste gang vi skal på eventyr med “hotellet”.