Beitostølen-Ålesund-Bergen. #ÅlesundNorgesvakresteby?

05.10.2018

Vi reiste avsted om ettermiddagen, rett før rushet begynte. Denne gangen var mamma, svigis og mormor med (altså en og samme person ;.)) Målet for turen var Ålesund. Jeg trengte å få se med egne øyne om #Ålesund virkelig er Norges vakreste by. Vi kjørte som vanlig etter været og valgte derfor å kjøre via Valdresflye. Denne første dagen kjørte vi til Beitostølen. Snøen er begynt å krype ned etter fjellsidene. Blandet med alle de fine høstfargene, virkelig vakkert.

Som vanlig måtte vi en tur innom der Benedicte synes de har verdens beste is og pappa synes de har blant verdens beste øl. Etter denne kvelden synes nok pappa at de hadde verdens beste mye rart. Det var akevitt smaking med små lokale retter til. De er jammen flinke til lage mye flotte arrangementer her.

06.10.2018

Vi reiste videre opp mot Valdresflye. For en fjellofil som meg er det jo balsam for øynene. Jo og jeg gikk en kort tur oppover i fjellet og fikk en fantastisk utsikt nedover i dalen. Lurer litt på hvilket skianlegg som ligger på andre siden av Beitostølen, noen som vet? Da vi kjørte videre satt mamma og jeg bak og skravlet og Benedicte koste seg med å sitte framme med pappa. Det ble noen stopp over fjellet kan du si. Veldig mange mange fine steder. Vi kjørt forbi Besseggen, fra nedsiden så det ikke så smalt ut som ryktene sier.

Da vi kom til Lom var vi innom på #steinmuseet. En fantastisk samling av stein, flott presentert i montre, fordelt på norgeskartet. De hadde selvfølgelig også stein som ikke var fra Norge. Den hyggelige damen i butikken fortalte litt om hvordan de gjorde ting på museet. De sliper stein og har eget verksted der de lager smykker. Butikken inneholdt så masse fine smykker at det nesten var vanskelig å gå ut derfra. På vinteren er museet stengt, da reiser de til utlandet og kryper i grotter etter mer stein. Mye av steinen er til salgs, til ganske så bra priser. På utsiden av museet er det en to x to meter stor plass hvor du kunne ta med deg stein helt gratis. Fantastisk. Anbefaler virkelig et besøk her!

Vi kjørte videre opp til Grotli, og tok av ned over Geirangerveien. 30 cm snø på siden av veien, men helt bare veier . en stor fordel at Jo jobbet som guide i Geiranger for lenge siden.

Alle de fine stedene som vi fikk se på veien. Bildene taler for seg. Opp fra Geiranger var det selvfølgelig Ørneveien, hvor hver eneste sving har fått sitt eget navn. Artig. I Ørnesvingen, får man så vidt et lite blikk av #Geirangerfjorden, vakkert altså. Neste gang skal vi ta ferge fra Geiranger og utover fjorden til Hellesylt. Men den fergen var ferdig for dagen, så derfor Ørnesvingene til Eidsdal.

Vi kom fram til Ålesund på ettermiddagen og kjørte ned på #Ålesundbobilparkeringen. Der var det flott laget til altså. Og så enkelt.

07.10.2018

Våknet tidlig til nydelig vær. Nica og jeg gikk på litt oppdagelsesferd i byen. Fant veien til Aksla ;-). Rett før frokost kom hurtigruten, de som ikke var våken før det, våknet da. Alle var god og mett og vi gjorde oss klar til en tur på #Aksla. En herlig tur de 418 trappetrinnene opp. Fantastisk utsikt, og ja Ålesund kan være stolt av denne utsikten. Sunnmørsalpene i soloppgang og vakkert hav i solnedgang . Vakkert, men Norges vakreste? Jeg er jo inhabil siden jeg er oppvokst med utsikt rett mot Ulriken og hele Bergen sentrum…….

Turen ned fra Aksla var noen steder litt utfordrende. Trappetrinnene er, selvfølgelig, laget litt på skrå nedover så ikke vannet skal legge seg når det regner. En vakker tur ned igjen også.

Etter Aksla tok vi en tur til akvariet i Ålesund. #Atlanterhavsparken var vakkert bygget. Benedicte filmet masse der, og hun skal med sin kusine og barn på #Akvariet i Bergen til uken.

Ut på kvelden begynte været å komme. Det regnet trollkjerringer og blåste rett kraftig. Vi gikk å la oss og vinden var kommet opp i 12 ms og kom inn på siden av bilen. Kjente det ja. I løpet av natta blåste og regnet det enda kraftigere og noen vindrøyser var opp mot 25 ms i følge meterologen på nyhetene dagen etter. Innimellom kjentes det ut som om vi ble løftet opp. Vindretningen endret seg heldigvis til å komme inn rett forfra og da ble det bedre. Fikk sovet litt da. Men står aldri på en slik utsatt plass mer når jeg vet det skal være kraftig vind.

08.10.2018

Regnet fortsatt kraftig om morgenen, men vinden var lagt seg. Nica brukte “fem sekunder” da hun var ute, og løp rett til døren igjen. Vi kjørte videre mot Førde. Masse fine fine fjell og natur igjennom Ørsta og Volda. Da vi kom til Førde begynte de å regne igjen, men denne gangen uten vind. Deilig lyd å være i bilen når det regner ute 😉

09.10.2018

Da jeg må på jobb i morgen blir dagen i dag kun en “transportetappe” for å komme hjem igjen. Været ute var også skikkelig grått, så ikke så mye å se ut heller. Vi kom hjem på ettermiddagen og de vanlige rutinene med å tømme bilen, vaske klær og bil ble satt igang. Bilen er klar til nye eventyr, det er vi også 😉

PS! vi har passert 15.000 km fra januar i år til nå. Vi har streket opp på kartet hvor vi har vært. Gleder oss til nye eventyr 🙂