#Kartleser#RundturiNorge – Vik i Sogn -Lærdal- Flom-Bergen

13.04.2018

Vi satte oss i bilen med kurs for Årdal. Jo kjørte og jeg hadde jobb som kartleser, og da gikk det som det måtte gå……. Vi tok av til Myrkdalen og kjørte over Vikafjellet…. Det var veldig fint opp på fjellet der. Litt mye snø, men veiene var da bare. På vei ned fra fjellet begynte jeg å ane at noe var feil, og sjekket kartet igjen. Vi hadde kjørt feil. Det positive var jo at vi fikk sett en hel det av Norge som ikke var planen i dag. Vi har liksom en regle at vi ikke skal kjøre mer enn 4 timer i strekk (mest for Benedicte sin del). Denne turen ble altså fire timer mer enn planlagt. Det gikk fint altså, vi fikk jo to ferger og sveler :-).

Vel framme kom vi til et fantastisk skue. En underbar utsikt over fjord og fjell, og en fantastisk aktivitetspark. Etter litt taco gikk vi for å sjekke ut parken. Super kul!#lærdalaktivitetspark gav utfordringer for alle aldre.

14.04.2018

Våknet i åtte tiden og solen var på vei over det bratte fjellet. Deilig temperatur når jeg og Nica gikk morgenturen vår. På veien traff vi TV2 og 71 grader nord. De spilte nok inn en episode av neste versjon. Litt artig da. Vi gikk i nesten en time. #Lærdal er en fin plass. Det er helt flatt før fjellene reiser seg som rakryggede majesteter. Ikke noe pingleturer på fjellet her inne! Det er også mye gammel bebyggelse som er godt tatt vare på.

Vi skulle leie oss sykler og oppdaget at det ikke åpnet før på ettermiddagen. Vi bestemte oss derfor for å reise til Flåm, som bare var 30 min borte. Nok en gang fikk jeg æren av å være kartleser….. og vi kjørte selvfølgelig feil i første rundkjøring. Går det an? Fikk dermed med oss Borgund stavkirke og litt flott natur, siden vi valgte gamleveien ned igjen til Lærdal. Vi kom oss gjennom Lærdalstunnellen og koste oss i fint solvær i Flåm. Det var artig å sitte å se når isen oppe i de bratte fjellene gav etter for solen og raste nedover.

Da vi kom tilbake leiet vi sykler med fire seter. Den var sykt tung å bruke. Da aktivitetssenteret åpnet gikk vi dit. Det var gøy.God trim og alle sovnet fort den kvelden.

15.04.2018

I dag er det husmannsplassen #Otternes som skal få besøk av oss. Fantastisk flott. Et godt bevart minne fra fortiden, med DEN utsikten, og ganske tilgjengelig for alle. Man kan ikke kjøre opp dit med Bobil, men det er kun ca 2 km dit, og vanlige biler kan kjøre helt opp. Tilbake til utsikten, jeg sier bare “Fagert er landet”. Vi var her så lenge at både far og barn ble utålmodig. Tror jeg kunne vært der i timesvis. Utsikten var balsam for min sjel i alle fall.

Veien gikk videre til Voss og litt mat, før vi kjørte hjem. En flott helg med innhold for både små og store. gleder oss allerede til neste tur. Alle tre.