Sverige-Hætte-Tranås-del II

20.07.2019

Drømte om en sovemorgen……… hva skjedde? Benedicte fikk ikke sove på grunn av “nattjazz” og kom opp til meg sånn 05;05. Jeg hadde akkurat klart å sovne igjen så begynte Nica. Benedicte fortet seg ned og hentet henne. Kun kort tid etterpå begynte “nattjazzen” igjen og både Benedicte og jeg fikk latterkrampe. 😊

Jeg og Benedicte tok på oss og gikk ut med Nica. Det var en fantastisk fin morgen i dag også. Nede ved badestranden kom to Hegrer flygende. De er så fasinerende synets jeg. Majestetisk og likevel så “klumpete” når de lander og “siger sammen”Prøvde å ta noen bilder, men de ble litt for langt borte. Det ble en koselig tur med mye fnising og latter. Da vi var tilbake til campingen var klokken blitt 07;15, så da kunne vi snakke sammen uten å viske. 😊

Etter en deilig frokost gikk Benedicte og la seg igjen hun var stuptrøtt. Mamma og jeg satt her ute i skyggen og nøt den varme dagen.

Det finnes mange harer rundt campingen, de er ikke så veldig skvetten, men løper fort om du kommer for nære. Her er en på naboens terrasse.

Til middag hadde vi herlig torsk, med salat, saus og pasta.Smakte fortreffelig. Når maten hadde sunket ville svanen og Benedicte ned til stranden å bade. Vi padlet rundt der nede en stund. Det virket noe kaldere i vannet i dag, men lille andungen sa det var samme temperatur i dag som i går 21 grader. Det var pålandsvind og da virker vannet kaldere.I tillegg var det 27 grader i skyggen på land, og da blir jo forskjellen større og dermed føles det kaldere. Men det var deilig når man bare hadde “pint” seg uti 😊.

Vakker bukett på bryggen.

Vi fortsatte å late oss oppe med hotellet, bortsett fra at mamma og jeg gikk en tur og så på alle villaene i området. Bare sier himmel for noen hus.

Nå litt vin og mys (som de sier her i Sverige )

21.07.2019

Fikk sove litt lengre i dag. Det stod i alle fall et sekstall og ikke et fem-tall på klokken.😊Var tilbake fra tur akkurat klokken 07, og akkurat når det begynte å regne, snakk om flaks. Det er ikke kaldt ute, rundt 19 grader. Solen skal komme i 12 tiden, og da skal det stige til 22. Vi får se om det “slår” til 😊

Det er første gang i ferien vi bruker varme på hotellet. herlig med gulvvarme også. 😊

Koser oss med litt inne aktiviteter og venter på at solen igjen skal titte fram igjen.

Skal treffe Sabine og Emelie i dag, Benkeloffen sine barnebarn og mammas bonus-barnebarn. Sabine ble født det året Benkeloff og mamma traff hverandre. Vi spiste på strand-krogen som ligger her i parken på Hætte. Det var et fortreffelig måltid. Det var også veldig veldig hyggelig å treffe dem igjen. Vi har jo reist til Sverige hver sommer mens mamma bodde her og sett dem vokse opp.

Temperaturen i dag har variert fra 19 til 21. Solen om var lovet ble til overskyet uten regn. Nå har det begynt å regne igjen og man kan høre torden langt borte fra, så i dag blir en dag uten bading.

Vi hadde kortspill og spillopper utover kvelden og hadde det super gøy. 😊

22.07.2019

Hurra! Hunden er blitt normal. Jeg sov til nesten åtte, og hunden var ikke våken😊😊😊😊

Min mor skal treffe en haug med venninner nede på strand-baren, og Benedicte og jeg skal til by’n å handle matvarer og sikkert se i noen andre butikker også.

Det er 21 grader og masse vind i dag, så hvis man ikke er i solen blir det litt kjølig (unnskyld til alle som ikke er en plass solen skinner). Det er jo faktisk ikke lov å klage på været, vi er heldige. I de neste par dagene skal det bli opp mot 30…..😊😊

Benedicte og jeg tok løperhjul med til byen og da ble liksom ikke så langt. Vi “trålet” alle butikkene først på ene siden av Storgatan og så på andre siden. Den sist butikken ble matvarer og da var det bare rett over gaten til taxien tilbake til Hætte. Vi fikk med oss en masse og ungdommen var spesielt fornøyd 😊

Rester til middag i dag og så må noen klær bli vasket. Kortspill og spillopper på kvelden i dag også 😊

Regnet når jeg var ute med Nica for kvelden, håper det er regnet som var meldt til i morgen tidlig og at vi får kun fint og varmt vær i morgen. God natt!

23.07.2019

Energien bobler, utrolig hva en god natts søvn kan gjøre. Nydelig tur med Nica i morges. Overskyet men allerede over 20 grader. Nica bestemmer turen så det blir litt på kryss og tvers 😊

Trnås ligger flott inntil sjøen Sommen som er Sverigers 39’ende største sjø. Det er omkring 19.000 fastboende her. I forhold til innbyggertallet er det ganske mange kjente personer som kommer herfra. For oss som ikke er Svenske er vel kanskje Lennart Hyland, kjent fra Hylands Hørna på TV på 60 tallet. og mer “up to date” tennis spilleren Mats Wilander som er de mest kjente.

Det er alltid rent og pent i gater og parker og noen fantastisk flotte parker er det også. Flotte lekeplasser og skatebaner. Svartån heter elven som renner gjennom byen og der er det satt ut mange fine fiskearter. De fleste litt vanskelig å fange med mobilkamra 😊. En flott tur fram og tilbake til Sentrum. Nesten tre timer gangen. Nica sov godt resten av dagen og kvelden.