#Givskud Zoo-og-Bønnerup-Danmark

08.08.2019

Vi kjørte fra Legoland i titiden, Målet for dagen var Albertinelund Camping hvor vi skal være de neste fire dagene. Vi hadde en liten tur innom en av leverandørene der Jo jobber, DCT. Der fikk vi omvisning og du så mye fint campingutstyr som finnes 😊

Målet for dagen er Albertinelund Camping, men først blir det Givskud Zoo.

Det er rart hvor stor forskjell det er på de nordiske landene. Vi kommer jo fra Sverige som har egne (og ikke så fine) deler av Stranden som er for hunder. Og hunder er ikke velkommen mange steder. OG så kommer vi til Danmark. Hunden med i Legoland? Ja men selvfølgelig. Hunden med i Zoo? Ja men selvfølgelig (med et par små restriksjoner). Hunden med i klesforretningen, på stranden, på pubben?

Så Zoo’en. Denne er bygget opp slik at man går noen steder og kjører bil andre steder. Mellom hvert område (gå/kjøre) er det store parkeringsplasser. I gåområdene kan man mange steder gå inn i områder der f.eks aper er helt løse og du går sammen med dem. Dette og løveparken var områder hvor hunder ikke fikk være med. Damen i resepsjonen sa vi kunne ha Nica med siden vi hadde bobil. En veldig flott måte å dele inn en Zoo på. Man fikk liksom et nærere forhold til dyrene. Flott laget.

Etter en tid i Zoo’en gikk turen videre til Campingen som skal huse hotellet og oss de neste fire dagene. Når middag var inntatt tok vi en tur på stranden. Kjempefin. Jo fikk leke seg litt med dronen og Benedicte holdt på med sin mye hobby, bade med klærne på.

Jeg gikk ned igjen på stranden til solnedgangen. Det var dessverre litt for mye skyer, men fikk noen fine bilder likevel. Håper virkelig at det en av dagen vi er her er skyfritt ved solnedgang. Solen går rett i havet her, det er noe av det fineste jeg vet.

I morgen blir det garantert tur på stranden, og bading i bassenget.

09.08.2019

Våknet og følte med uthvilt og deilig…. Ikke rart det klokken var over 9. Tror ikke jeg har sovet så lenge på veldig veldig lenge, men veldig deilig var det !

Nica og jeg gikk tur på standen. Kun hun og jeg så langt øye kunne se. Jeg vasset og Nica løp som en gal. Hun blir helt gal og løper rundt og rundt når hun får løpe i sand. En deilig tur på rundt en time. Temperaturen i vannet var bra, ikke noe særlig kaldt. Med vassing til knærne tipper jeg rundt 20 grader.

Etter å ha spist frokost ble det tur på stranden. “Stakkar” Benedicte måtte gå på tur i dag. Det var en “mamma-dag”. Etter alle de dagene med bading, tivoli og Legoland, var det mamma som fikk bestemme hva som skulle skje i dag. Da ble det tur. Alle de (bare) tre km inn til havnen.

Det Benedicte ikke visste var at vi skulle treffe en av hennes beste venninner på standturen, sånn helt “tilfeldig”. Benedicte var ute i sjøen og da hun oppdaget dem løp hun så fort innover at hun holdt på å falle og ble våt på alle klærne hun hadde med seg.

Etter at hun, Amalie og store broren hennes hadde badet en stund, gikk vi på isbar og spiste utsøkt dansk is. den var virkelig god. Kaffen tok vi i i grillskuret hvor de bodde. De er altså; Amalie som en en av Benedictes beste venner. Andreas storebroren, Cecilie mammaen og Eirik pappaen. Ungene gikk rett i bassenget når vi kom opp der de bodde.

Flere kaffekopper senere…….Benedicte skulle være igjen hos “the Saue’s”. Jo og jeg vandret langs stranden tilbake til Albertinelund. Det var blitt høyvann og mye mer vann enn da vi gikk inn til havnen. Så mye mer at kortbuksen ble våt på veien hjem. Men temperaturen i vannet var helt ok, så det gjorde ikke noe. Vi diskuterte fram og tilbake om vi skulle flytte oss fra campingen og til bobilparkeringen i havnen. Vi ble til slutt enig i å flytte til bobilparkeringen. Smart valg.

På kvelden inviterte vi til vin, og de hadde med seg svensk kubbespill. Vi koste oss alle sammen, først ute og senere inne i bobilen. En hyggelig kveld gikk mot slutten og nå er det kun jeg som er våken her i gården. Det har begynt å blåse og regne ute. Fint at det gjør seg ferdig nå i natt, for i morgen vil vi ha fint vær!

10.08.2019

Deilig morgentur på stranden i dag på den nordlige delen. På bobilparkeringen, et steinkast fra havnen, kan vi se ut over havet og denne delen av stranden. Der ligger det fullt av kampesteiner utover i havet. Disse er dradd hit med istiden. Utrolig storslått. Det er også ganske så fascinerende å se forskjell mellom flo og fjære. Det er så lang-grunt at vannet ved flo kommer helt opp mot land og at det med fjære er mulig å gå (nesten) tørrskodd helt ut til de store steinene som istiden en gang dro med seg.

I dag skal vi ikke noen ting. Litt deilig igrunnen, etter noen dager med høyt tempo. Vi er i en koselig liten by Bønnerup som ligger i Ålborg bugt. Havnen har et levende fiskemijlø, og er byens “hjerte”. Byen er liten, men med øyne for detaljer er det mange fine bildemotiver. Jeg gikk helt ut til kampesteinene ved fjære. Det var et yrende fugleliv, og veldig vakkert. Landskapet forandret seg mens man gikk. Da jeg gikk utover for eksempel, måtte jeg vasse over et sted hvor det gikk til litt over knærne, og da jeg gikk inn igjen var det ingen steder som gikk over ankelen.

En liten tur på andre siden av havnen. Der er stranden “evig lang” og finere å bade fra enn der med steienen fra istiden. Jo foreviget oss med det nye leketøyet sitt.

Ut på dagen kom det noe voldsomme regnbyger. Og selv for en Bergenser ble det mye. Du vet at hjemme starter regnbygene (som oftest) forsiktig med bare litt regn og varer i noen uker, mens her kommer det ned dråper på størrelse med klinkekuler og i voldsom hastighet, men det er over på en time. Sikkert like mye vann, bare forskjellige måte å bli kvitt “overvekten” for skyene :-). Er man ute når det begynner å regne, trenger man ikke å løpe for å søke ly, DET hjelper ikke :-). Litt torden ble det også, men mye opphold imellom de kraftige bygene.

Dette er fjerde dagen med nedbør på hele ferien, så vi kan ikke klage. Vi koser oss inne med lyden av tromming på taket på “hotellet”. Faktisk en ganske deilig lyd synes jeg 🙂

11.08.2019.

I natt og nå i morgen timene har det blåst. Trodde det minst blåste like mye som i Ålesund, (se innlegget fra 19.10.2018) men det gjorde ikke det altså 🙂 Vi har ikke hatt støttebena på her, så da “dingler” jo bilen litt mer, og i tillegg er det her ikke ly for vinden fra noen plasser. YR sier 8 nå, og det kjennes jo det altså.

Nica gikk og gjemte seg da jeg stod opp i ni tiden, ville ikke ut enda 🙂 Har visst to ungdommer med oss vi 🙂

Benedicte gikk for å bade i bassengene med Amalie, og Jo og jeg gikk oss en lang tur langs havet. Nica var selvfølgelig med og hun storkoste seg. Her i dette landet får hunder gå løs, man må selvfølgelig ha kontroll på dem, men de kan gå uten bånd. Man kan faktisk se på hunder at de trenger å få gå uten bånd av og til. Hun langer sånn ut når hun løpet løs, som hun ikke kan gjøre til vanlig, bortsett fra i hagen da:-).

En fantastisk fin tur der vi gikk sjøveien tilbake, mellom alle kampesteinen som istiden har lagt utover havbunnen. deilig temperatur både i sjøen og på land, i en sterk bris 😉

Satt å slappet av utenfor og på hotellet etterpå. Blåste ganske kraftig, så det ble kaldt å sitte i ro når solen tok en tur bak noen skyer.

En fantastisk dag ble avsluttet med en flott himmel :-)¨I morgen begynner et to dagers besøk i Djurs Sommerland.