#Djurs-sommarland-Danmark-båten-hjem

12.08.2019

Hos dyrlegen

Dagen begynte tidlig i dag. Hadde på vekkerklokke til åtte, sikkert derfor jeg våknet seks. Vi skulle til dyrelegen å få den ormekuren hun må ha for at vi skal kunne reise tilbake til Norge lovlig. Og det vil vi jo gjerne. Vi kom til en hyggelig veterinær, som drev sin praksis fra den ene delen av sitt hus. Litt trangt for en så stor bil som vi har, men med supersjåføren Jo, var det ikke noe problem. Nica lot seg lure og spiste tabletten fort og greit. Vi var faktisk ute fra kontoret 15 min før vi skulle vært der 😉

Da bar det videre til Djurs Sommarland, vi kom akkurat da de åpnet og siden vi hadde kjøpt biletter på forhånd var det bare å stige inn. Piratland ble første valget. Vi skulle møte The Saues der, så Jo og Benedicte tok en ting mens vi ventet. Jeg er som nevnt før ikke noe tivoli menneske, men er gjerne veskebærer 🙂 Fra bakken så den som de tok ganske ok ut, så da Jo ikke ville ta den en gang til, fant jeg ut at jeg kan ta den med henne. Tøff i tryne. Benedicte ble veldig overrasket da jeg satte meg ved siden av henne. DET er ikke akkurat normalt at jeg sitter meg i en karusell-sak.

Og himmel som jeg angret! Jag angret herfra til Afrika og tilbake igjen. The Saues sa at de fant oss fort, for de gikk bare etter lyden 😉 Jeg var helt skjelven lenge etterpå. Det bra med å få “skrekken” så tidlig, var at jeg faktisk var med og tok ganske mange ting i dag. Til og med en berg og dal bane!

Vi har hatt strålende vær i hele dag. Litt skyer og litt sol. Hotellet stod i skyggen, så der var det svalt og godt. Det blir ikke mer enn 25 grader der inne, helt perfekt. Etter at vi hadde spist middag, hentet Jo Nica slik at hun skulle få seg litt luft også. Det var lite folk i parken, så for henne ble det som en tur. Masse gode lukter var det også. Hun så ut til å kose seg.

Vi gikk i parken fram og tilbake i nesten sju timer. Da var junior godt fornøyd, og vi satte snuten tilbake til Bønnerup.

Med det flotte været som har vært, i dag gledet jeg meg til en fantastisk solnedgang i dag også. Nå er klokken 19:40 og slik det ser ut på himmelen akkurat nå skal jeg være glad om det blir litt farger. Jag krysser fingrene så får vi se……

13.08.2019

Ikke så tidlig våken i dag (heldigvis). Fikk i oss frokost og var i parken sånn ca halv elleve. De andre var ikke kommet enda. Vi koste oss og tok bare de gøyeste vi hadde funnet under gårsdagens besøk.

Det gikk nok litt saktere med oss i dag, for vi kjente enda gårsdagen godt i kroppen. En skal skryte endeløst av Djurs sommerland. Her kommer det:

I nesten 30 år har jeg ikke tatt noen ting mens jeg har vært på tivoli eller temaparker. Og her her jeg jammen prøvd dropp, Vikingskipdisse (super skummelgøy), berg og dalbane, elvebåter i forskjellige varianter, rundt omkring ting (tror det vanligvis heter tekopper, men her var det ikke tekopper, men okser og kanibalgryter) og denne edderkopp lignende saken som snurret rundt og gir opp og ned ( skikkelig skummel og i ettertid kanskje litt gøy :-)).

Djurs sommerland har klart hentet fra gleden med tivoli i meg igjen og det er jammen bra gjort. En imponert mann og datter har jeg i alle fall nå. Fra veskeholder til å foreslå hva vi skal ta, slå den dere.

Ta en tur til denne parken om dere har anledning, anbefales på det sterkeste.

På slutten av vårt besøk i dag skulle Benedicte og de to andre prøve seg på vannparken. Benedicte dusjet og var klar for lek og moro, kjente på vannet og sa: “kommer ikke til å skje”. 😉 Da sa vi pent takk for oss og satte snuten mot Hirtshals hvor vår siste natt i Danmark (for denne gangen) blir.

Stoppet i Randers og handlet litt kjøtt og ting på Bilka før vi fortsatte. Kom framrundt 20.30. Helt perfekt til en bortimot perfekt solnedgang. Virkelig vakkert. Det blåser sinnsykt her! Jo har satt på støttebukkene, så vi står ganske så støtt. Nå har det blitt helt mørkt ute og jeg gleder meg til å finne sengen. I morgen blir det nylagde rundstykker borte i resepsjonen, det var et tilbud jeg ikke kunne motstå da det kom 🙂

14.08.2019

I dag er siste dagen av en strålende ferie, med masse gode opplevelser. Litt vemodig men det skal også blir godt å komme hjem igjen. Vi har valgt å ta båt direkte til Bergen, Jo ville helst kjøre fra Larvik og hjem, men nå i morges sa han at det skulle bli godt å ikke ha 60 + mil å kjøre på andre siden.

Det blåste kraftig i natt, men på grunn av at vi (les Jo) satt på bukker, var det ikke noe nevneverdig vi merket til det. Jeg gikk på oppdagelsesferd etter frokost. Ikke en gang hunden ville være med, så det ble alene. Utrolig vakkert her,(selv om det er helt flatt og ikke et fjell i sikte).

Hirtshals har naturligvis mange bunkerser og underjordiske ganger fra 2. verdenskrig. Tyskerne bygget dette anlegget. 3,5 km med underjordiske ganger mellom 69 bunkerser. I en av disse bunkersene “the bunker Secret site” har noen fått lov å låse inn en hemmelighet som skal tas ut igjen i 24. november 2045. Kanskje verdt et besøk da?

I matsalen til fyrtårnet ligger der en flott samling med steiner, hovedsakelig fra området, eller som har “landet”der ved naturens hjelp. Masse fossiler også. I forskjell fra andre steinsamlinger jeg har vært og sett, var her hver eneste stein beskrevet, og skrevet noe om. Veldig interessant å gå rundt og se og lese. Samlingen var også akkurat passe stor. Jeg hadde ikke med penger så opp i fyrtårnet kom jeg ikke.

En liten skrent ned til stranden, da jeg kom ned her etter å ha sett på alt “der oppe” tenkte jeg på 2. verdenskrig og hvor heldige vi er vi som lever nå, at det kun ble meg og mine tanker. Det var ikke mange langs stranden som er helt sandstrand noen steder for så å bli store steiner, for så å bli helt sandstrand igjen. Tanken fløy i øst og vest, til nord og sør. Det var nesten som å se en film som handlet om en som gikk på stranden…..

Jeg var vel ute og gikk i en times tid, så var det opp på campingen som vi snart måtte forlate. Men så slapp vi det. Jo hadde ordnet det slik at vi kunne stå der til vi kunne kjøre til båten. Deilig. Da ble det føttene høyt, musikk og litt surfing :-).

Vi kom oss inn på båten og til lugaren. Helt grei, skulle jo bare sove der. Nica måtte være i bilen, og vi kunne ta henne ut tre ganger på turen til lufting. Fungerte helt fint, hun hadde det nok bedre på “hotellet” hvor hun er kjent enn i en lugar hun aldri her vært i før. Dersom man reiser med privatbil, kan hunden ligge på en kennel de har ute på dekk.

Det ble det solnedgangen i dag også, kjørte liksom inn i den. Flott altså. vi spiste mat, var i butikkene og tok kvelden. To om natten fikk en av telefonene inn vanlig nett (noe den tydelig vis ikke hadde hatt på lenge) så den begynte å pipe i ett kjør. Ja alle våknet. Fikk tilslutt slått av “driten” og sovnet heldigvis. i sekstiden våknet vi igjen av en hyggelig dame som sa at nå kom vi til Stavanger, så de som skulle dit måtte stå opp. Benedicte sa litt irritert at de trengte ikke si det til oss! vi skulle jo til Bergen. Sovnet mirakuløst igjen. Neste gang damen kom på høytaleren var det for å fortelle at nå måtte vi stå opp og komme oss ut av lugaren. Alle hadde tross forstyrrelsene sovet godt.

Vi fikk hente Nica og ha henne ute med oss i en halvtime. Hun ville ikke tisse, for det hadde hun fått med seg. Tisser jeg, må jeg jo ned i bilen igjen. Etter å ha vært litt i vinden på dekk satt vi oppe i sportsbaren og spiste litt og drakk Starbucks . Jo og jeg sjekket også ut appen til tollvesenet. Vi hadde med oss litt for mye og måtte jo gjøre opp for oss. Denne appen var helt konge. Her kunne du først kalkulere hva du måtte betale om du tok med deg over kvoten, så kunne du betale med vipps, og deretter gå på grønt i tollen. Helt genialt. Men vi måtte jo på rødt uansett, da hunden skulle vise pass og leses av chip på, men uansett gikk det jo fortere for oss også når den ene tingen var opp og avgjort før vi kom til tollen.

Passerer under Sotra og Askøy broene. Det ser litt skummelt ut, som om vi skal ta borti, men det er heldigvis god klaring.

Fra kaiene er det ca femten minutter til vi er hjemme. Takk for turen denne gangen. Vi gleder oss til nye eventyr.