#Bergen-Ålgård-Flekkefjord-Høstferien 2019

On the road again!

04.10.2019

Da var det endelig klart for tur igjen!

Planene for høstferien er å reise der solen er, første stopp kunne da vært mange steder på Vestlandet, men det ble Stavanger, eller nærmere bestemt Ålgård.

Vi denne gangen er Benedicte og hennes venninne Isabell, Jo og jeg og Nica da selvfølgelig. Vi startet fra Askøy med en gang jentene var ferdig med skolen, og kjørte av sted i flott høstsol.

Turen opp til Os tok vi over Fanafjellet, slik at vi skulle få med oss alt det fine naturen har å by på. Måtte vente en halvtimestid på fergen i Os. Første gang at bommen bare gikk opp når vi kom inn på kaien. Vi har hatt Autopass ferge siden det kom, men har alltid måtte vist kortet til nå. Litt kult, men husk; – du må passe på å ha penger på kortet, ellers blir det dyrt. Heldigvis lett å logge seg inn å sjekke saldo da:-)

Turen over Stord gikk fort, kanskje fordi at både jeg og jentene sovnet. :-)Sjåføren hadde heldigvis øynene åpne. Vi fikk med oss både en kamp mellom tre måker og en ørn og hjort på veien. Kult.

Første stopp var i Harfsfjord ved monumentet sverd i fjell. Tre store sverd (det høyeste er 9,2 meter) er satt ned i svaberget til minne om det store sluttslaget mellom Harald Hårfagre og vikingkongene i Harfsfjord i 872. Slaget er regnet som det siste i Harald Hårfagres erobring av Norge som enekonge, og slaget markerer dannelsen av Norge som ett rike. Det største sverdet er den seirende kongen, mens de to andre skal symbolisere de tapende småkongene. Det er også et fredssymbol. Sverdene er satt ned i fjell, slik at de aldri mer skal kunne brukes. Møllerbukten der sverdene er satt opp er et vakkert syn nå i kveld. Vi kom rett før solnedgangen og det gjorde det jo ikke mindre vakkert 🙂

Turen gikk videre til Ålgård hvor vi har «slått leir» for kvelden. Jentene spilte Bean Boozled, og DET gikk ikke stille for seg når de fikk feil smak på snopet. .-)

Mye tøys og tull har det vært i kveld og vi har kost oss. Nå har folket landet under dynene og vi satser på litt ro etter hvert.

05.10.2019

Våknet super tidlig med super vond hals og totalt snylta, passet ikke litt en gang. VI HAR JO FERIE!! Ingen ideel situasjon nei. Bare å bite tenna sammen og «drite i det». Først var vi innom Jo sin jobb her i Ålgård. For første gang siden jeg fikk bobil, så jeg en bil jeg kunne tenkt meg altså. En detleffs XLI 7850. Bare rå lekker og skikkelig mange flotte smakfulle detaljer og ja, en bil for meg! Synd at jeg er nødt til å vinne i lotto først…… 🙂

Fra Ferda gikk turen til Frafjord og Månafossen. På vei opp til fossen, som er den høyeste i Rogaland (og nr ni i Norge) med sine 92 meter med fritt fall, merket jeg at jeg ikke bare kunne drite i vond hals osv. Det kjentes ut som om lungene kom opp og ut og det svei både i hals og lunger. Huff da. Kanskje en litt vel bratt med den formen jeg var i, men kom opp uten å daue. Vanvittig vakkert var det også J. Om det var bratt opp, var det enda brattere nedover igjen, men vi kom oss helskinnet ned igjen også. På vei tilbake til byen fant vi mange vakre motiver. Vi bor i et vakkert land 🙂

Vi hadde en tur innom Norwegian outlet, og fikk brukt litt penger der.

Så til dagens høydepunkt, i allefall for de små. Kongeparken ala «halloween». I tre timer løp de rundt for å ta den ene etter den andre av alle de mer eller mindre skumle kjøretøyene i parken. Jeg blir neste svimmel bare av tanken. De hadde laget det veldig flott til i parken, og det blir spennende å se hordan parken egentlig ser ut på dagtid.

06.10.2019

Ikke noe særlig bedre i dag nei, og lite søvn i natt. Men men vi prøver oss på en tur igjen i dag. Trollpikken er målet. Skal være en grei tur. Vi spiste frokost på parkeringen ved Trollpikken. Så var det ut på tur aldri sur…… I første motbakke kjente jeg at jeg bare kunne kaste håndkle inn. De andre ble «kjempe lei seg» for da ble det dag to i kongeparken i stede. Jeg sov mens de andre var å koste seg i parken. De fikk prøvd masse som ikke var åpent i går og var godt fornøyd etter fire timer i parken i dag. Jo kom tilbake litt før og vi planla turen videre litt mer i detalj J Nå venter vi på at Pizzabakeren skal bli ferdig med middagen vår, før vi setter kursen mor Flekkefjord, hvor vi skal stå i natt.

Vi kjørte nordsjøveien til Flekkefjord. Vi var nok litt for seint ute, for på slutten var det stein mørkt. Men noen fine bilder ble det nå:-) Vi skal garantert kjøre her igjen, men på sommeren. mange flotte badeperler. Vi traff to damer som var og fisket. De fortalte om flere perler jeg kunne tenkt meg å besøke.

Formen er stigende og jeg satser på en natt uten våkne annen hver time. Drikker litt vin for å drepe alle bakteriene nå 🙂