#Sørlandsbadet-Lyngdal-Rjukan-Vemork museet-Geilo- Høstferien 2019 del II

default

07.10.2019

Sov helt til sju og våknet med bare litt vond hals. Hurra! Hoster som en innbarka røyker da, men den henger nok i en stund uansett. Stemmen er tilbake også, så nå er alt bra. I dag reiste vi til Sørlandsbadet, et badeland som av Isabell gir 10 og Benedicte gir det 11 på en skala fra 1 til 10. Badets bassenger har saltvann, noe som gjør det lett å være der lenge.

Jentene gikk inn i halv ett tiden. Jeg tok en tur med Nica langs stranden. Skikkelig fint der også, med plankater over hvem som bor i sjø og luft, og fin strandpromenade. Etter en god tur med Nica gikk både Jo og jeg også for å bade. Vi hadde det super gøy alle fire og gikk ikke til dusjen før litt over fem. Da hadde vi «oppvaskfingrer» hele gjengen.

Hotellet vårt har verdens beste sjåfør, og det er jeg veldig glad for. Tenkte vi skulle overnatte ved Ravnejuvet. En grusvei førte oss oppover og innover til «in the middle of nowhere». Da vi stoppet var det to jenter som fikk panikken, det var ikke dekning der!!! Og ikke bare har hotellet verdens beste sjåfør, men også verdens snilleste, så han kjørte videre.

På dette tidspunkt var det kortere å fortsette på den tynne, smale grusveien, enn å snu. Og plutselig som fra ingensteder, var vi ute på veien igjen. Fast bestemt for å kjøre til Rjukan. Rett før fant vi en fin plass å stå for natten. Ser fram til en begivenhetsrik dag i morgen, med masse historie fra Rjukan og Vemork-museet.

09.10.2019

Vi våknet til et helt hvitt landskap. Det var faktisk helt magisk, mellom fem og ti cm deilig nysnø. Nica synest også det. Hun løp og løp, helt vill over snøen som suste rundt henne. Vi er heldigvis godt skodd og hadde på piggdekk. Vi kjørte til Vemork Museet og spiste frokost der før vi gikk på oppdagelsestur på museet.

Vi begynte med å se en film. Denne fortalte grundig om hvordan norske unge menn ble trent opp av britisk militære, slik at de ble kyndige radiooperatører, og soldater. Det første forsøket på å sabotere fabrikken, mislykkes da flyene som skulle komme fra England med forsterkninger kom ut for uvær og ikke kunne se flystripen på Hardangervidden og i stedet kolliderte, og de som overlevde ble tatt til fange og henrettet av tyske soldater. Dette angrepet gjorde tyskerne oppmerksom på at noen ville saboterte dem, og dermed styrket de vaktholdet enda mer. Filmen fortalte så om forsøk nr to, der de 12 Norske motstandsmenn tok seg inn på fabrikken og fikk sprengt nok til at det tok tyskerne 6 måneder å få alt i gang igjen.

Deretter om amerikanernes angrep hvor de bombet fabrikken, men likevel ikke klarte å ødelegge det lagrede tungtvannet. Etter angrepet bestemte tyskerne seg for å flytte tungtvannet til Tyskland, og da snek Motstandsbevegelsen seg ombord på fergen som skulle frakte toget med tungtvannet, og de la ut sprengstoff slik at den ble sprengt og alt og alle ombord gikk ned. Disse historiene ble gjengitt i ulike former igjennom de forskjellige utstillingene på museet. Veldig bra laget.

Det var tre timer med interessante og varierte utstillinger som til og med ungdommene fulgte interessert med på (i tre timer!!). Jeg sa det til museumsvakten etterpå, at dette hadde de løst på en fantastisk måte. Han var enig med meg at de måtte ha gjort ting rett når jentene hadde vært på så lenge. Kjekt å se at noe som ikke er på Youtube og Tiktok og sånn også 😉

Vi spiste lunch og kjørte videre mot Geilo. Mulig høyt og lavt blir byttet med litt bading, det dårlige været som var meldt i dag, ser ut til å komme i morgen i stedet. Vi får se. Fortsetter livet som «nomader» som reiser etter været 🙂

Vi kom til Geilo i sekstiden. Var på Vestlia Resort hotellet og spiste en bedre middag og tok en drink i baren. Nå slapper vi av på hotellet vårt.