Endelig på veien igjen!

Denne gangen har vi til og med fått oss en langhelg. Jo har frihelg og også fått fri den inneklemte fredagen. Benedicte har planleggingsdag og jeg har jo fri på fredager så da var det bare å pakke snipp-sekken og reise avsted.

Siden verden har vært som den har vært en god stund nå (korona), så har vi planlagt denne turen en stund. Den har vært planlagt og om igjen planlagt noen ganger, men onsdag kveld kom vi oss endelig på veien.

20.05.2020

Med denne på ferden er også Amalie (venninne av Benedicte). Vi startet turen som alle andre turer med middagen laget av Burger King (BK) Det er ikke min favoritt, men det er nå blitt en tradisjon. På tur med «hotellet» = avreisedag middag på BK. Vi satte kursen mot Ålgård, rett utenfor Stavanger. Det er akkurat en perfekt dagstur. Ca 4 timer. Det er to ferger på turen så det kan bli litt mer, men vi var heldig med timingen. Ventet kanskje ti minutter på første og to på andre. Litt omkjøringer denne gangen også, men mer og mer av den nye veien kommer på plass. Vi parkerte på Ålgård ca 22:00 og laget kjapt steikte egg til kvelds. Alle sovnet på en to tre.

21.05

Nica ville ut det man kan kalle «drit tidlig». Vi gikk oss en god tur, fikk med litt soloppgang, så det var virkelig verdt det. La meg litt på sengen da vi kom inn og tenkte at dette går ikke, kan ikke stå opp så tidlig hver dag……. så våknet jeg av at Benedicte proklamerte at hun våknet først i halv ni tiden. «Heldigvis» hadde jeg tatt bilder som beviste at det langt i fra var tilfelle . Spiste oss en deilig frokost og fortsatte turen til Kristiansand og dyreparken.

Påsken for tre år siden bestemte vi oss for å ikke ha ferie i fjellet i påsken. Dette var for min del første påsken uten snø siden jeg ble født. Jeg har alltid vært i de vakre fjellene rundt Voss helt siden jeg ble født. Mine første turer i pulk, for deretter å ha blitt lengre og lengre turer. Fram til da har jeg aldri sett for meg en påske uten snø. Det vi bestemte oss for å gjøre for tre år siden var å reise til Kristiansand og dyreparken. Noe jeg aldri har angret på. Det å reise og se våren i full anmarsj, i stede for å reise til snøen er bare helt fantastisk. Det å blande det med de fantastiske opplevelsene i dyreparken er bare helt konge.

Det ble det denne gangen også. Det er jo nesten som å komme «hjem», det å få treffe alle de fantastiske skapningene som bor her. Hvis du som leser dette ikke har vært i dyreparken i Kristiansand bare sier jeg. Det er hvert hver eneste krone.

Som sagt har vi laget en ny påske tradisjon som heter reise til dyreparken. Men i år fikk vi ikke gjort det. Påsken 2020 var, som alle vet, Norge stengt. Altså ikke bare Norge, men hele verden var faktisk stengt. Sett i lys av koronas herjinger er vi da veldig glade for at vi kunne ta denne turen nå i stedet.

Dyreparken gav som vanlig den deilige og avslappede følelsen, tross at det er mange korona tiltak som gjør at ikke alt er åpent og man ble litt begrenset. De hadde i midlertid gjort mye for at vi likevel skulle få denne følelsen jeg snakker om., denne gangen også ispedd spriting av henger og avstand til andre. De aller fleste var veldig flinke til å holde på dette.

Dyreparken i Kristiansand er også en flott park. Den er laget som en gigantisk park, hvor man også kan få god kontakt med dyrene, og man kan se at de har det bra. Vet ikke helt hva som gjør det, men det føles veldig hjemme å være der. Tiden går utrolig fort når man er der, så plutselig hadde vi vært der i 4,5 timer. Og skritttelleren viste over 17.000 skritt. På tide å gå tilbake til «hotellet» og lufte hunden og få i oss litt mat.

På menyen i dag stod Amerikansk gryte. Kjøttdeigen steiker jeg hjemme før vi reiser, da blir det liksom så enkelt. Bare å varme opp gryten og la det småkoke mens risen gjør seg klar. Jo og jeg spiste utenfor og satt i solen og koste oss masse, både med god mat, drikke og ikke minst samtaler. Nå har jentene landet i senkesengen, jeg sitter her i pilotstolene og skriver og Jo ligger på sengen og lager videosnutt av dagen i dag..

I morgen skal vi også i dyreparken. Må bare si det, selv om vi nå har vært her 2×2 ganger fant vi i dag flere ting vi ikke hadde fått med oss før nå. Hvis jeg ikke har sagt det tydelig nok fra før så sier jeg det nå. Dyreparken i Kristiansand er VIRKELIG verdt alle pengene, og litt til.

22.05.2020

Våknet deilig uthvilt i nitiden. Dette er faktisk litt seint for å være meg. Frokost med deilige nystekte rundstykker og masse deilig pålegg ble inntatt, før vi satte kursen mot dyreparken igjen. I dag er det ganske overskyet og litt mørke skyer. Hjemme i Bergen hadde det nok regnet allerede med et slikt skydekke. Det finnes jo ikke fjell her, så skyene har ingen ting å treffe.  Vi vandret avsted. I dag ville jentene gå alene så vi tok hver vår vei. —deilig temperatur og koselig stemning. I dag fikk vi opplever tiger og løve i full vigør. Etter noen timer i parken gikk vi til «hotellet» for å spise lunch.  Nica tok godt imot oss og fikk seg en luftetur. I det jeg akkurat var kommet innenfor døren, løsnet alt vannet fra himmelen og det pøste ned. Snakk om flaks.

Det fortsatte å regne kraftig, så vi bestemte oss for å ta en tur på senteret i stedet. Jentene shoppet alene, og Jo fant seg noe klær. Jeg har ikke tålmodighet, og shopper heller på nett fra sofakroken .

Vi kjørte videre til Høyt og Lavt hvor de andre (alle minus meg) skal klatre i morgen. Da vi kom dit, regnet det enda trollkjerringer. Jeg tok meg en god tur, Nica nektet å være med, fantastisk friskt og godt. Var ganske våt da jeg kom inn igjen.

Det er jo fredag så fredagstaco kom på bordet. Deilig. Nå slapper jentene av i de bakre deler av «Hotellet» mens vi voksne sitter her framme og skriver litt og leker med bilder fra de to siste dagene. I bakgrunnen (ute) har vi den mest fantastiske fuglekonsert.

Nå er det opplett og solen titter så vidt fram. Blir snart en tur til. Da vil nok hunden være med også.

23.05.2020

Der vi stod parkert i natt er det ganske mye skog, så vi våknet til et fantastisk orkester. Jeg lukket opp vinduet for å få med mest mulig. Småfuglene fløy rundt, og satt i toppene og sang av ful hals. Utrolig vakker!

I dag er det klatrepark på programmet. Jo og jeg tok en tur opp dit etter frokost og sjekket ut parken. Den så veldig flott ut. Jentene og Jo skulle klatre litt seinere på dagen. Etter en time måtte Jo kaste inn håndkleet. Han klarte ikke holde følge med disse ungdommene lengre. Jentene de fortsatte i to og en halv time til.

Lunchen ble inntatt og vi satte kursen mot Ålgård, hvor vi skal stå i natt. Det ble nesten en for spennende tur, da det plutselig så ut som vi ikke hadde mer diesel igjen, og det var omtrent like langt til neste bensinstasjon…… Men det var nok veien der vi kjørte, som gikk mye opp og ned som lurte oss. PHU heldigvis. Vi kom til Ålgård i kveldingen og laget mat og koste oss med god mat og drikke.

24.05.2020

Det ble en «sovemorgen» til og med for meg. Vi var innom Stavanger på veien før vi landet hjemme på ettermiddagen. Det var veldig kjekt å være litt «ordentlig» på veien igjen.